Tuesday, July 6, 2010

Rahsia Pengiklanan Berkesan



Pengiklanan Berkesan, Cara Terbaik Meningkatkan Jualan.

Salam sejahtera semua, dan semoga dalam keadaan yang baik sentiasa dan bertambah baik dari hari ke hari..

Kita sering kali tertanya-tanya (peniaga), ramai yang buat iklan, dah macam-macam jenis iklan pun ada, guna online, guna banner, guna kad bisnes (call card), tapi hasilnya masih belum seperti yang kita harapkan.

Pada isu kali ini yang mana merupapakan isu pertama yang akan di'post' di sini, kita akan bercakap tentang rahsia pengiklanan berkesan. Ya, rahsia. Ape yang rahsia?? Kaedah pengiklanan la rahsianya.

Iklan yang berkesan perlu memainkan 4 fungsi terpenting. Kalau nak senang ingat, ingat la AIDA. Ape AIDA tu..Erm, baik buat AIDA tu jadi macamni A-I-D-A.. Kalau tak, nanti ramai yang teringat-ingat kawan yang nama AIDA plak.
Ok, A-I-D-A ni 'stand for':

  1. Attention (perhatian),
  2. Interest Iminat),
  3. Desire (keinginan), &
  4. Action (tindakan).

Iklan yang berkesan juga bukanlah hanya menggunakan satu-satu medium pada satu masa. Iklan yang berkesan perlu menggabungkan (combination) beberapa medium promosi. Sebagai contoh, jika kita membuat perniagaan online, kita juga perlu mempromosikan perniagaan online itu melalui online dan offline. Selain itu, iklan yang berkesan juga perlu menggunakan beberapa kaedah promosi.

Sebagai contoh, kalau kita promosikan secara online, mungkin kita gunakan kaedah yang percuma aje. Ini adalah silap, kita perlu manggabungkan promosi berbayar dan yang percuma. Kita akan mendapat lebih pelanggan. Ape?? Tak nak keluar modal untuk promosi atau belum mampu? Philip Kotler, pakar pemasaran dunia ada sebut tentang 4P dalam pemasaran untuk menjadikan perniagaan lebih maju dan berkesan. Apa dia?

  1. Product,
  2. Price,
  3. Promotion, &
  4. Place.

Jadi, jelas lah, promosi atau pengiklanan adalah strategi penting untuk pemasaran. Hendak atau tidak, kita kena buat pengiklanan bagi tujuan promosi. Mula-mula mungkin guna yang free dulu. Dapat untung, 'invest' sikit untuk pengiklanan berbayar.

Menurut Irfan Khairi, ada 3 kunci kepada kejayaan pengiklanan yang berkesan. 3 perkara itu adalah pengiklanan yang berkesan perlu
  1. mencipta keseronakan bila pembaca melihatnya,
  2. pengiklanan berkesan juga perlu memberikan berita kepada pembaca, dan
  3. pengiklanan berkesan juga menyeru pembaca untuk mengambil tindakan.

Apakah kaedah yang paling utama dan wajib bagi peniaga-peniaga semua untuk memberikan kepada bakal pelanggan kita suatu pengiklanan berkesan? Jawapannya adalah kad bisnes (call card).

Kad bisnes adalah amat penting bagi semua peniaga. Ini dibuktikan oleh ungkapan dari Dato' Dr. Fadzilah Kamsah, yang mengatakan bahawa, jangan kedekut bagi kad bisnes. Bagi sorang tu lebih 5 kali pun takpe. Biar pelanggan tu ingat kita.

Ha! Dah ada kad bisnes? Ada bagus. Tapi, kami di Terabit Niaga, mahu membantu anda semua bagi 'design'kan kad bisnes anda serta print kan sekali supaya design yang direka tadi dapat diterjemahkan dengan menggunakan teknologi percetakan kami agar ianya lebih berkesan dalam menyampaikan berita, mencipta keseronakan, dan juga menyeru bakal-bakal pelanggan untuk menambil tindakan.


Senjata kedua terpenting selepas kad bisnes ialah flyers. Flyers juga merupakan prospek terbesar bagi menjadikan pengiklan lebih berkesan. Bagaimana? Flyers yang bijak direncanakan boleh memberikan lebih berita, mencipta keseronakan kepada bakal pelanggan bila dapat membeli dari anda, dan sekaligus menyeru dan menggalakkan mereka bertindak bijak dengan memilih untuk membeli dari anda. Kami di Terabit Niaga juga komited atas usaha ini.

Perkhidmatan yang kami sediakan di blog ini mempunyai 'form' tersendiri di setiap ruangan perkhidmatan masing-masing, bagi anda yang ingin bertanya atau ingin membuat tempahan terus kepada kami.

Diharapkan kepada anda semua, berdaftarlah dengan kami secara percuma untuk mendapatkan newsletter percuma (nilai sebenar RM30 sebulan, untuk anda adalah PERCUMA) tentang kaedah-kaedah pengiklanan berkesan ini dengan mengisi borang di bawah.


No comments:

Post a Comment